5 dagen New York met de studenten Communicatiemanagement en Netwerkeconomie. Dat doet wat met een mens.
Het is de week van de Superbowl, van Trump’s State of the Union en van de eerste voorverkiezingen van de Democrats. Google Maps bestaat 15 jaar, Taylor Swift lanceert haar Netflix docu en Harvey Weinstein moet voor de rechter verschijnen. Ik zit meteen volledig in the zone.
NYC, the urban lab
Anno 2020 hebben de tech giganten veel van hun glans verloren. En sinds het WeWork debacle zijn ook de Unicorns passé. Maar dat is slecht media, PR en nieuwsgeving. In realiteit zijn de techbedrijven alomtegenwoordig. Ik ben ferm onder de indruk van hoe diep het leven in een miljoenenstad is met technologie.
Amazon
Onze stadsgids neemt ons mee naar een van de testshops van Amazon Go. Bij het binnenkomen ga je door een poortje en scan je jouw Amazon account. Vanaf dan gebeurt alles automatisch. Amazon registreert wat je uit de rekken neemt, hoeveel koffie je tankt, wat je teruglegt, wat de persoon die mee is met jou vastheeft, wat je doorgeeft aan elkaar, …
Daarna loop je gewoon de winkel terug buiten en even later krijg je een receipt binnen op je smartphone. Best wel indrukwekkend.
Het plafond van de winkel hangt vol met camera’s en sensors voor crowd, face and object detection. “All shelves are constantly weighted”. Reordering voor replenishment gebeurt volledig automatisch. Straf.
We passeren langs een Amazon 4 star shop. Nog een onderdeel van de Brick and Mortar strategie van Amazon. In de 4 star winkels worden enkel producten verkocht die 4 sterren of meer krijgen. Niet ver van Times Square is er ook een Amazon bookstore en er zijn ook nog de Whole Foods winkels, de Amerikaanse bioplanets die 2 jaar geleden werden overgenomen door Amazon. Het is niet echt duidelijk wat Amazon’s strategie achter dit soort winkels is. In tegenstelling tot de Amazon Go shop onderscheiden ze zich niet echt van traditionele retail. Het is druk in de bookstore en de 4-star shop die ik bezoek. Op het vlak van marketing zit het duidelijk goed. Maar ik zie niet echt revolutionaire retail. Er zijn pick-up lockers en ze functioneren als lokale return points. Misschien zit daar de meerwaarde?
Volgens onze gids zijn Amazon abonnementen bij New Yorkse gezinnen een groot succes. Gewone huishoudproducten die je dagelijks nodig hebt zoals melk, frisdrank, toiletpapier en wasproduct worden wekelijkse in vaste hoeveelheden thuis geleverd. “Nobody has to be home. The delivery company has our security code. Why not?” Het lijkt me best wel handig om in een grootstad niet te moeten zeulen met grote, zware zakken boodschappen.
iljoenen stad als New York. Ik ben meteen o Onze stadsgids neemt ons mee naar een van de testshops van Amazon Go. Wanneer ikMet de studenten Netwerkeconomie bezoeken we de
Mad Men on Madison Av.
We worden ontvangen in het hoofdkantoor van Effie op Mad’ Avenue, de straat waar alle grote reclameburo’s hun kantoor hebben. De Effie awards bestaan sinds 1968 en belonen elk jaar de reclame campagnes met de grootste effectiviteit. Het valt anno 2020 niet mee om de aandacht te trekken van consument. Door de komst van steeds nieuwe platformen en social media moet je permanent op andere communicatiekanalen innoveren. Anderzijds is het targetten van heel specifieke doelgroepen wel makkelijker geworden. Het wordt me duidelijk dat de communicatie branche sneller dan eender welke andere sector mee moet zijn met nieuwe platformen, media en maatschappelijke trends. Alleen wie er in slaagt om gelijke tred te houden met het doelpubliek komt tot effectieve resultaten.
Grand Effie USA, 2018
Straf hoe Tide de boodschap omdraait. Geen tradionele commercial over vlekken of bevuilde kleren. Tide claimt gewoon alles wat kraaknet is. “If it’s clean it’s got to be Tide”
Grand Effie, UK, 2018
Heel krachtige ad die erin slagt om het cijfer 84 zelfmoorden per maand in de UK heel krachtig te visualiseren.
Van Veronica Parker-Hahn krijgen we het volgende mee: 5 tips om een succesvolle marketeer te zijn.
1. Rethink your role as marketeer continuously
Stel jezelf en jouw manier van werken continu in vraag. De wereld rondom jou verandert sneller dan ooit. Wie te lang stilstaat raakt hopeloos achterop.
2. Be prepared for everything
Be open to every opportunity. Let the network find you.
3. Learn to love discomfort
Marketing means standing out. But thinking different is harder than being mainstream. Get used to it.
4. Sweat your culture
Know your talents and continuously train them towards excellence. It will make you a wanted specialist.
5. Recruit, retain, reward
Omring je met de juiste mensen. Verzorg je netwerk en wees genereus naar wie je vooruithelpt.
Diversity is a thing in NYC
We bezoeken met Patrick Van Roosendael, de sympathieke stadgids/ondernemer van BE.NY, de Manhattan Night Court. Er staan buiten heel wat journalisten te wachten. Het Weinstein proces is op 6 januari van start gegaan en wordt door de sensatiepers én de serieuze pers nauwgezet gevolgd. Ik check de berichtgeving on-linereportages on-line. Weinstein moest vandaag voorkomen. Hij is een zielig oud mannetje met een looprek geworden. Er schiet weinig over van de macho die ooit de machtigste man van Hollywood was. Weinstein staat ondertussen symbool voor wat Taylor Swift “the big bad clan” en “the big bad man” noemt. Hij zal zijn straf niet ontlopen lijkt me. De zaak heeft toch een ander soort denken in gang gezet. #metoo en #nomeansno zijn er gekomen door de Weinstein zaak. I like that a lot!
BE.NY en en hun New York voor Belgen producten zijn trouwens topkwaliteit. Met Google en Tripadvisor kom je alleen op average interessante plekken. Een insider die voor jouw relevante hotspots selecteert is sterker dan de algoritmes. En aangenamer om mee te praten.
Bij reclamebureau TBWA (al jaren het reclame buro van Apple) krijgen we een inspirational talk van Chief Diversity Officer Doug Melville. Als CDO zit hij in het directiecomité van TBWA en zorgt hij ervoor dat diversity in het bedrijf steeds hoog bovenop de agenda staat. Het is zijn job dat wereldwijd elke TBWA campage diversity proof is. Daarnaast is hij ook verantwoordelijk voor de diversity mix in alle TBWA teams.
Hij legt uit:
“Diversity is a big thing in the city. 57% of the New Yorkers is not white. 25% is black, 13% is asian. What if diversity was a client? If we would only focus on the white population we would miss a huge part of the market. If a brand targets the diverse audience, they open a trillion dollar market. Diversity is not a choice. It is a market driven thing.“
Zo had ik het nog nooit bekeken. Het marktmechanisme zal ervoor zorgen dat we ons automatisch oriënteren naar ‘the diverse customer’. Dat is toch wel straf.
De man gaat verder:
“Diversity is more than color alone. Diversity is also gender equality, attention for the physically disabled, respect for every religion. It is incredible how many things must be turned around if you start thinking about diversity.
You need to chance your inner value. Attention for diversity is like dieting. You need to change a little bit everyday. Brands often forget that. There is no magic one-time action.“
Ik vind dit een heel mooi en boeiend discours. Amerika loopt hierin voor op Europa. Wij zitten nog in de ontkenningsfase. Diversiteit is eerder een bedreiging dan een opportuniteit.
Twee dagen later wordt ik door Leah, een 2de jaarsstudente rondgeleid op de campus van UW Stout in Menomonie, Wisconsin. Ook in haar discours is diversity promintent aanwezig. Ze toont me met trots de headquaters van de LGBTQIA+ community. Die kregen een prominente plaats op de campus en daar is ze trots op. Wat later zegt ze me: “I believe that my generation will be the one that has the potential to defeat racism.” Zo’n progressief optimisme had ik niet verwacht in Trumps’ Amerika.