It was the best of times, it was the worst of times… (Charles Dickens, a tale of two cities)

BNP Parisbas Fortis selecteerde Howest, samen met 9 andere organisaties uit Vlaanderen en Wallonië om deel uit te maken van de #changeleague. 4 intense dagen in San Francisco. 4 dagen op stap met straffe Tech watchers @hinssen en @StevenVBe

“It was the best of times, it was the worst of times.” Peter Hinssen gebruikt de quote als intro op de bus naar de eerste spreker. “Dit wordt een trip van incredible excitement, maar ook van fear.”
Ik weet waarover hij het heeft. Dat dubbel gevoel was er tijdens mijn bezoeken van 2011 en 2014 ook al. Benieuwd wat The Valley dit keer in petto heeft.

It was the best of times

In 2011 waren Mobile en Touch de buzzwords, in 2014 was het Peer to Peer, Big Data en IOT. Peter waarschuwt: “De buzz words van gisteren zijn vandaag out. Technologie die een paar jaar geleden in de kinderschoenen stond is nu al gemeengoed.”
De buzz words van 2017 zijn alleszins overduidelijk: AI en Blockchain.

Silicon Valley is de plek waar de digitalisering zich, sinds WOII, afspeelt. Na de hardware, de software en het internet zijn we nu beland in the age of networks. En het lijkt nog steeds sneller te gaan. De trends waar ik in 2014 het begin van zag zijn nu volwassen sectoren geworden.

Silicon Valley is ontstaan uit de technologische innovaties van de tweede wereldoorlog en het daarop volgende militaire DARPA project. DARPA bestaat nog steeds en blijft nog vaak de basis van veel innovatie. Augmented reality bv, zit al decennia in de dashboards van de piloten.
Europa staat op het vlak van tech nog nergens. Misschien omdat er geen global military spendings zijn?

Op de wereldkaart van de Unicorns (techcompanies met een marktwaarde groter dan 1 mia Euro) is de achterstand overduidelijk. Hinssen oppert dat Blockchain misschien de opportuniteit is om dit gat toe te rijden? De Europese (en Belgische) banken zijn altijd al koplopers geweest in automatisering. Zullen ze dit nu nog eens kunnen?

Healthcare

In 2011 sprak ik op Stanford met een Vlaamse PHD die me vertelde dat een scan van een hand op dat moment verschillende Peta bites aan data bevatte en dat ze eigenlijk nog niet goed wisten wat ze daar moesten mee aanvangen.

In 2014 kreeg ik een presentatie van de Vlaming Walter De brouwer. Hij probeerde toen, na een heel succesvolle crowdfunding campagne de Scanadu op de markt te brengen: een toestel om wireless verschillende medische data te meten. Het klonk toen als pure science fiction.
Ik check de website van Scanadu en die wordt niet meer upgedate. Volgens LinkedIn zit De Brouwer ondertussen in Hong Kong. Maara het aantal wearables dat vandaag ongeveer hetzelfde doet is ondertussen niet te tellen. Scanadu was gewoon te vroeg. De eerste innovator is vaak niet diegene die het uiteindelijk overleeft.

Dr. Daniel Kraft, a Physical scientist, vertelt het volgende: “The Apple Watch 3 is the companies ticket to the medical market.” Als je dat hoort dan weet je dat een volledig nieuwe markt matuur geworden is.

Why it might finally be time to buy an Apple Watch

What is the Apple Watch for? I ask this because everyone has their own, very different answer. The usefulness of the fitness capabilities is one regular reply. Or the convenience of seeing that text you’re waiting for on your wrist instead of diving into your bag for your iPhone every time it pings.

En er gebeurt nog van alles in 2017. Men spreekt ondertussen van The Internet of Medical Things.

Daniel somt op:

  • Er zijn ondertussen medical tattoos, insideables, digital pills, drone ambulances, augmented surgery, …
  • AI zorgt via digital object recognition diagnoses dan dermatologen
  • Face recognition diagnosticeert depressie- Voice changes voorspellen heart diseases
  • De prijs van genome sequencing daalt rapper dan Moore’s Law
  • De laatste diabetes doorbraak was made by a robot
  • Crisper technology, een soort genetische copy/paste techniek, maakt het humanizen van varkens denkbaar

Marketing

Wat betekent de digitalisering anno 2017 voor marketeers?

@StevenVBe legt uit:

“De doelstelling van marketing blijft ongewijzigd: Hoe beïnvloed je de klant om iets te doen of te kopen? De manier waarop dit gebeurt verandert wel drastisch.”

In de jaren 90 waren er websites met hoofdzakelijk éénrichtingsverkeer van producent naar consument. Vanaf de Nillies kwam er interactie tussen producent en consument via sociale media en apps. In 2017 zorgt AI ervoor dat elke klantenvraag individueel kan behandeld worden: faster than reactive, hyper personalised ánd convenient. Het eerste klantencontact zal via een bot lopen.

Dat is in marketing een echte paradigma shift. Er zijn geen marktsegmenten meer, alleen nog individuele klanten!

  • Customers don’t care about brands anymore, they care about their own convenience.
  • Old companies love their own brands so much. Vainly they only see theirselves and forget about the customer.
  • Customers no longer fall in love with their brands. They fall in love with a user interface, with the user experience.

Dat is de reden waarom Sheraton verliest van Booking.com. Dat is waarom klassieke radiostations niet opkunnen tegen bv. Spotify.

Die hyperindividuele aanpak staat en valt natuurlijk met data en de daarop gebouwde (!) data leverage:

  • In the old world of marketing, creativity wins over data.
  • In the new world of marketing, data wins over creativity.

Marketeers moeten data scientists worden. Exit Don Draper!

Peer to Peer

Het wordt me tijdens de trip duidelijk dat ook de Peer2Peer economy matuur aan het worden is. We dineren met Eatfeastly (5 mio raised), we vergaderen via Breather (69 mio raised) en nemen continu Uber taxi’s (62 billion raised). Shelby Clark, oprichter van Turo, een car sharing service, geeft ons 3 basis principes collaborative businessmodels:

  1. Leverage idle capacity
  2. Turn assets into service
  3. Mobilise the crowd+

In de Collaborative Economy Honeycomb worden alle toepassingsgebieden in kaart gebracht. Initeel enkel voor geld, goederen, voedsel, diensten, transport en space. Vandaag op zowat alles van toepassing.µ

Of al die modellen economisch leefbaar zijn, daar lijkt niemand zich hier echt zorgen over te maken. Het idee primeert boven de rendabiliteit. “The risk attitude in San Francisco is very, very tolerant, totally different than in the rest of the world.”

Blockchain

We krijgen 3 verschillende sprekers te horen over Blockchain. Een bijzonder leerrijke namiddag. Eerst een algemene duiding door een Italiaanse TED dude, dan alles uitgelegd van naaldje tot draadje door Peter Hinssen die echt op dreef is: onderlegd, grappig, spits… Ik hang aan zijn lippen.

Tenslotte een whizzkid die heel diep in detail gaat. De jetlag speelt me parten maar ik tracht zoveel mogelijk te noteren. De impact van Blockchain wordt echt groot. Om alles goed te assimileren maakte ik er een aparte blogpost van.

Robotics and AI

BAIR, Berkely AI Research.
Een presentatie van Pieter Abbeel .
Twee uur uitleg door een van de scherpste geesten van Silicon Valley.
Ik heb de ganse vlucht van SF naar Chicago nodig om mijn nota’s te ordenen en de vlucht van Chicago naar Brussel om ze te begrijpen.
Meer dan een aparte blogpost waard!

It was the worst of times

De bezoeken zijn inspirerend, de mogelijkheden van de technologie lijken eindeloos. Maar toch hangt er een soort donker, fin de siècle sfeertje boven deze stad. Veel meer dan tijdens mijn vorige bezoeken.

Peter Hinssen vertelt: “3 jaar geleden waanden de Tech reuzen zich ongenaakbaar. Nu komen er steeds meer barsten in de digital American dream.”

San Francisco is door de op hol geslagen VC markt onbetaalbaar geworden. Het aantal daklozen is enorm gestegen. Je moet er soms letterlijk over stappen. Voor gezinnen is de stad niet meer betaalbaar, nergens zijn nog kinderen te zien.
Er zijn de vele schandalen rond genderdiscriminatie, fake news en de Russische inmenging in de laatste verkiezingen, …
Er is de waanzinnig snelle opmars van de Chinese Tech spelers. Alibaba is groter dan Amazon, Wechat overklast Facebook qua functionaliteiten.

Maar de Venture Capitalistss blijven miljoenen kapitaal pompen in nieuwe disruptie verhalen. Het ene al geloofwaardiger dan het andere. Slechts 5% van de start-ups overleeft. “It’s ok to fail. Fail fast! Fail harder!”, zegt men hier.

We bezoeken Just., een start-up die 68 miljoen dollar heeft opgehaald om animal proteins uit de wereld te bannen. We zien een hippe loods vol jonge gasten achter computers, een labo met apparatuur maar zonder producten, een in vitro opstelling waar binnenkort vlees zou worden gekweekt. Het verhaal klinkt echt goed maar lijkt allemaal nog heel veraf.

We zien en proeven twee producten: ‘Just mayo’ en ‘Just scrambled eggs’ Zo waauw vind ik het niet.

Eric Bosly, COO van Cosucra, een straffe voedingsspeler uit Henegouwen stuurt ons via de whatsapp groep onderstaand artikel. Voetjes op de grond. Silicon Valley is ook een plek waar heel veel op het spel staat. Waar Tech guru’s er alles aan doen de bubble niet te doen barsten. Europeanen zijn hier te nuchter en te hard werkend voor.

https://www.bloomberg.com/features/2016-hampton-creek-just-mayo/

Europa staat erbij en kijkt ernaar. Onze strenge regelgevingen (heel vaak de fundamenten van onze sociaal herverdelingsmodel) zijn een molensteen rond de nek voor dergelijke verhalen.

Waar gaat dit eindigen? Geen idee. Maar het is overduidelijk dat dit een scharnierpunt is in de geschiedenis, een economische revolutie in hoe we omgaan met resources, arbeid, met de markt, met de klanten. De impact zou wel eens enorm kunnen zijn. Wat geïnitieerd wordt in The Valley verandert de wereld. Zoveel is wel duidelijk.

Ik hoop dat ik nog lang een gepriviligeerde toeschouwer mag zijn.

Dankjewel Dannie voor de opportuniteit

San Francisco Inspiration trip 2017

U zou ook interesse kunnen hebben in

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *